פורסם ב יהדות, כללי, עיון

לנבוכי העולם החדש

שם הספר: לנבוכי העולם החדש
סופר\ת: הרב אילעאי עופרן
הוצאת ידיעות ספרים
אוקטובר 2022
הספר התקבל לסקירה

מול העולם המתחדש ללא הרף, העולם הדתי מנסה לשמר מסורות דתיות, הלכות שקיימות מימים ימימה ואת אותם ערכים 'שחוקים'. המפגש הזה מביא לקונפליקט שכבר לא ניתן לגשר עליו והוא מביא איתו קשיים רבים והתנגשויות. את ההתנגשויות פוגשים העוסקים בחינוך – הן מצד ההורים והן מצד המחנכים והמורים. הספר שלפנינו סוקר את השינויים, ומביא את האתגרים והקונפליקטים איתם אנחנו מתמודדים.

לרב אילעאי עופרן יש שילוב מיוחד שהלוואי ולרבנים רבים היה אותו – השילוב בין רב לפסיכולוג. כבר קראתי שני ספרים קודמים שלו 'תורה של הנפש' שלוקח סוגיות בתנ"ך ודרכן מציג את נפש האדם. ואת הספר 'דרושים' שהתחלתי השנה בפעם השנייה, והוא מביא שתי נקודות הסתכלות על פרשת השבוע משולבות ברעיונות פסיכולוגיים ברמות שונות. אני גם עוקבת אחרי הרב בפייסבוק, והדברים שהוא כותב תמיד מעלים נקודות למחשבה, ולכן כשראיתי שיוצא לרב ספר חדש, ידעתי שזה ספר שאני צריכה לקרוא, במיוחד שהוא עוסק בתחום ההתנגשויות, תחום שאני מתעסקת איתו בעבודת החינוך שלי הרבה.

הספר כתוב בצורה נהדרת. בתחילת כל אתגר מוצגת התפיסה הישנה בנושא, ואז במשך הפרק מתוארות הנחות היסוד החדשות, ומולם הקונפליקט שעולה. אחד הדברים שאני אוהבת, חוץ מהעובדה שהכול מוסבר כאן באופן בהיר, הוא העובדה שאין כאן תשובות. הרב מעלה פה הרבה נקודות למחשבה, הוא מציף סוגיות סבוכות, אבל לא תמיד יש פתרונות, ועצם הצפת הדברים משמעותית ביותר, ומעמתת אותנו עם המציאות.

הספר הזה היה מדויק בעבורי. מצאתי את עצמי מחייכת אל הספר, מהנהנת בהסכמה או מתעצבנת עליו. סימנתי בספר הרבה קטעים, ובחלק מהרעיונות שבו אני גם מתכננת להשתמש בשיעורי חינוך, כי אי אפשר להתעלם מהקונפליקטים, וחייבים לדבר עליהם גם אם לא מגיעים לפתרון. כי עצם המודעות עוזרת לראות את הדברים אחרת. הספר מתאים לאנשי חינוך, למי שרוצה לייצר שיח על החברה שלנו ועל הפערים שבתוכה, ולמי שלא מפחד להתעסק גם בדברים פחות נעימים.

שורה תחתונה: להתמודד עם המציאות – ככה בפשטות!

כתיבת תגובה