פורסם ב יהדות, כללי

סיפור טוב מתחיל מהאמצע

שם הספר: סיפור טוב מתחיל מהאמצע
סופר\ת: יואל שפיץ
הוצאת ידיעות ספרים
ספטמבר 2022
הספר התקבל לסקירה

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ ביאר את הלמוד, היה חתן פרס ישראל, רב, פרשן, אינטלקטואל והוגה דעות. הוא היה גם מחנך ואדם מלא פנים, ומדמותו המיוחדת המקרינה חכמה ופשטות למדו תלמידים רבים. יואל שפיץ – שהיה אחד מתלמידיו הרבים, מביא אלינו את דמותו המיוחדת של הרב, דרך הסיפורים מימיו נעורים של שפיץ ומחייו הבוגרים, כשלאורך הדרך הרב ליווה אותו. כל הסיפורים חושפים בפנינו את דמותו המיוחדת של הרב, ומביאים לנו את העצות, המפגשים והסיפורים שלו, שמלמדים אותנו כל כך הרבה.

אמנם את השם שטיינזלץ הכרתי בהקשר של גמרא, אבל לדמותו של הרב שטיינזלנץ נחשפתי רק לקראת ראש השנה של השנה שעברה (תשפ"ב) כשנתקלתי בספר 'להרים את השמיים' (הוצאת מגיד, בעריכת אביתר רובין) שמאגד בתוכו קטעים שהרב כתב בנושאים שונים, שחלקם נכנסו לי ללב והשתמשתי בהם שוב ושוב בסיטואציות שונות. ולכן, כשנתקלתי בספר הזה, רציתי כל כך לקרוא אותו, כדי להבין יותר את דמותו של הרב, וללמוד יותר מדרכו המיוחדת.

הספר מחולק לנושאים שונים – כוחו המיוחד של האדם, כוחה של העשייה, כוחו של החינוך, במעגל השנה, וכוחה של התפילה. בכל חלק סיפורים רבים המתארים את הרב. זה לא ספר ביוגרפיה, שמספר את סיפור חייו. ממש כמו בכותרת 'סיפור טוב מתחיל מהאמצע' אנחנו מקבלים הצצה לסיטואציות קצרות מחיי הרב – משיעורים שהעביר, ממפגשים קצרים או ארוכים, משיחות שניהל ועוד, ומתוך הסיפורים אנחנו מבינים את דמותו של הרב – רואים את דרכו ומקבלים רעיונות והכוונה.

בתקופה האחרונה אני נוטה לסמן הרבה בספרים. חס ושלום אני לא עושה אוזני חמור, או ממרקרת בספר, אלא אני מסמנת בעזרת סימניות דביקות. בדרך כלל אני משתדלת לסמן בסימניות שמתאימות לצבע הכריכה של הספר, אבל הפעם מצאתי את עצמי מחלקת לי הסימונים לצבעים – כשכל צבע מסמל משהו אחר. צבע אחד סימן קטעים שמתאימים להקראה בשיעורי היסטוריה עם כיתה ח', צבע אחר סימן קטעים שמתאימים לכיתה ט' דווקא, ובמקרה הזה גם לשיעורי אמונה או חינוך ולא שיעורי היסטוריה. צבע נוסף שימש לקטעים שמתאימים לצוות החינוכי, והצבע האחרון שמצאתי את עצמי משתמשת בו, היה לקטעים שאני הרגשתי שעוד אחזור אליהם כי הם סימלו בשבילי משהו או נכנסו לי ללב.

הספר מתאים למי שרוצה לקבל השראה, לאלו שרוצים להכיר את דמותו של הרב בצורה טובה יותר או אולי להכיר בכלל כי לא נתקלו בו עוד קודם לכן, ולמי שרוצה להתחבר לרגעי חיים.

שורה תחתונה: הייתי רוצה שעל התשובות – כל לומד יחשוב לבד!

כתיבת תגובה