פורסם ב יהדות, עיון

שאלי שרופה באש

שם הספר: שאלי שרופה באש
כותבים רבים
עריכה: איתמר לוין
הוצאת ידיעות ספרים
יולי 2023
הספר התקבל לסקירה

רבות כבר נכתב על השואה, הן ממבט היסטורי והן ממבט אמוני, ייחודו של אוסף כתבים זה הוא המבט הדתי-לאומי על השואה, כזה שלא מפחד לשאול שאלות קשות, שמנסה לתת ערך מוסף דתי לשיח, שמתייחס למסעות לפולין, לשיח נשי, ולמבט אל עבר העתיד – מתוך הבנה שחייבים להמשיך קדימה. הספר, על כל קטעיו, הוא רק טעימה קטנה מהגות זו ויש עוד רבות להרחיב בשיח הנ"ל.

נושא השואה קשה לי במיוחד, קשה לי לקרוא עליו ואפילו כשלמדתי לבגרות בהיסטוריה היו לי סיוטים בלילה מהחומר. אבל אני מורה להיסטוריה, והשנה יצא שאני מלמדת את נושא השואה, ועם כל הפחד מזה הבנתי שאני חייבת גם להתכונן ולהרחיב את הידיעות שלי בנושא, לא רק ידיעות היסטוריות אלא גם מחשבות אמוניות – כי בכל זאת אני מלמדת בבית ספר דתי. כשראיתי את הספר הזה, הרגשתי כאילו משמיים הוא הגיע וידעתי שלמרות שהוא לא יהיה לי פשוט, אני חייבת לקרוא אותו.

הספר מחולק לכמה שערים, הוא מביא עדויות של שורדי התופת וההתמודדויות הדתיות שלהם במהלך השואה, הוא מביא נקודות מבט של מחנכים והוגי דעות, וכן פסיקות הלכתיות ועוסק גם בנושא האמונה בזמן ולאחר השואה.

כיאה לספר עיוני ועוד כזה שעוסק בשואה, קראתי אותו לאט לאט, הנפש לא יכלה לספוג יותר מקטע אחד או שניים ביום, כמו בהרבה ספרים שקראתי לאחרונה, גם פה באמצע הקריאה התחילה המלחמה, והנפש פשוט לא יכלה לעמוד בקריאה שלו, רק כשהגיע ה-30 לתחילת המלחמה הצלחתי לחזור ולקרוא בו, פתאום הקטעים קיבלו הסתכלות אחרת, קיבלו משמעות אחרת ולא נקראו באותה צורה כמו שהיו נקראים לפני שכל הטירוף הזה התחיל. אחד הקטעים שהיו לי נורא קשים לקריאה היה קטע שהכותב שלו, שכתב את הקטע כמובן לפני המלחמה, שכל את בנו במהלך המלחמה ופתאום הקטע נקרא אצלי בצורה כל כך שונה והיה כואב אפילו יותר.

חלק מהקטעים נכתבו במיוחד לספר וחלק נלקחו מדברים קיימים. אחד הדברים שהפריעו לי בספר זו העבודה שחלק מהכותבים השתמשו באותם מקורות כדי להצדיק את אותה נקודה, מה שיצר חזרתיות מסוימת ולפעמים קצת מציקה בין המאמרים.

למדתי המון מהספר הזה ואני מקווה שאצליח להנחיל חלק ממנו לתלמידות שלי, שאצליח ליישם קטעים ממנו בהעברת החומר ובכלל בהתייחסות אל השואה. הספר מתאים למי שרוצה לראות את השואה בעיניים אחרות, אמוניות יותר, משמעותיות יותר ולמחנכים שמדברים על נושא השואה ורוצים לנסות לעשות את זה בצורה מחוברת הרבה יותר.

שורה תחתונה: שאלי שרופה באש, שאלי ואל תרפי…

כתיבת תגובה